Monday, January 22, 2007

وردپرس 2.1 می آید ، شما آماده اید ؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا قدرتمند ، معروف و اپن سورس هست . نسخه جدید این سیستم یعنی 2.1 همین روزا منتشر می شه . این نسخه برای وبلاگ نویسان ایرانی از اهمیت بیشتری برخوردار هست زیرا پشتیبانی از زبان های راست به چپ ( مثل فارسی ) در این نسخه متحول شده و ما باید شاهد اولین سیستمی باشیم که اهمیت زیادی به این بخش داده و مشکلات این نوع زبان ها رو تا حد زیادی درست کرده ، که البته اینو باید مدیون بروبچه های وردپرسی باشیم چراکه به نظر می رسه بیشتر کار این قسمت با همکاری بچه های ایرانی انجام شده ( عرب جماعت که ... ) . اما در این نسخه امکانات جالب دیگری هم افزوده شده ، مثلا شما می توانید در این نسخه هر صفحه ای رو به عنوان صفحه اول وبلاگتون در نظر بگیرید . از دیگر قابلیت های اضافه شده می شه به موارد زیر اشاره کرد : - ذخیره خودکار : بوسیله این قابلیت دیگه شما نگران از دست رفتن اطلاعاتی که در حال نوشتن هستید نمی شید . مثلا همین الان که من دارم این مطلب رو می نویسم اگه برق بره همش پریده ! ولی وردپرس یه Auto Save خودکار برای این بخشش با تکنولوژی Ajax گذاشته . ( در فایرفاکس 3 تمام اطلاعات بازگردانده می شود حتی متنی که در حال تایپ آن بودید ) - آپلود عکس با امکاناتی بهتر : آپلود عکس در این نسخه خیلی بهتر شده . شما می تونید خیلی راحت نسخه کوچک شده عکس رو در مطلبتون قرار بدید و ... کافیه این عکس رو ببینید . - ظاهری بهتر برای ادیتور متن : یه چیزی که در وردپرس خیلی اذیت می کرد رفتن به قسمت کد های مطلب بود . این مشکل در این نسخه حل شده ( حالا شده مثل بلاگر ) کافیه این تصویر رو ببینید . - مطلب های خصوصی : در این نسخه شما می تونید یه وبلاگ خصوصی ایجاد کنید ( چیزی که در نسخه جدید بلاگر هم موجوده ) . حتی با انتخاب این بخش موتور های جستجو نمی تونن وبلاگ شما رو وارد موتور جستجوشون کنند . البته ممکنه این قابلیت چندان به چشم نیاد برای خیلی ها ولی فکر کنید چه پلاگین هایی که درست نمی شه : دسترسی برای این دسته از کاربران ، دسترسی قسمتی مطلب برای کاربران و ... - حل شدن بیش از 550 مشکل دیگر شما می تونید لیستی از قابلیت های جدید وردپرس را اینجا ببینید . در ضمن اینجا هم مطلب خوبی در این رابطه موجود است . دوستانی که از وردپرس استفاده می کنند دقت داشته باشند که بعضی از پلاگین ها روی این نسخه جواب نمی ده . پس حتما به اینجا مراجعه کنید . امیدوارم این نسخه وردپرس باعث بشه که دیگر سیستم های مدیریت محتوا نظیر MT , Mambo , Joomla و ... هم پشتیبانی بهتری از فارسی ارائه کنند .

5 comments:

Anonymous said...

امیدوارم زودتر بیاد.
دست همه بروبچه های وردپرسی هم درد نکنه.

Anonymous said...

خوشم اومد.

عرب جماعت هم واقعا که....

Anonymous said...

نمی شد توهین به عرب ها نکنی؟ نمیگم حرفت رو نزن! اما با کمی تامل بزن! الان من و بقیه که شاید عرب باشند ... بازدید کننده وبلاگ شما دیگر نخواهند بود

یطوری نوشته ای که نمی دونی! عرب زبان تو مملکتت زیاد هست! حتی بیشتر از ترک و کرد! واقعا نمی دونی؟

بعد تو شیپوراتون داد بزنید که خارجی ها نژاد پرستند

Anonymous said...

باز هم بگید اوپن سورس بده
یک وقت خجالت نکشید ها

Anonymous said...

فکر نمی کنید در مورد عرب ها اشتباه می کنید، چون وردپرس فارسی نسخه 2 بتا تا همین الان آماده شده ولی دردپرس عربی نسخه 2.0.6. این دو لینک را ببینید.
http://wordpress-ar.sourceforge.net/
http://wp.corelist.net/