Monday, January 02, 2006

شب های برره

عکس شبهای برره مهران مدیری
خیلی وقت بود که میخواستم یه مطلب راجع به شب های برره بنویسم. اما وقت نمیشد. امروز دوتا مقاله خوندم راجع بهش و گفتم که هم لینک این مقاله های خوندنی رو بذترم اینجا، هم خودم نظرم رو بنویسم. - مقاله خبرگزاری رویترز ( ترجمه شده ) در مورد شبهای برره. کلیک کنید. - حمله شدید الحن داریوش کاردان به شبهای برره. کلیک کنید. بیشتر انتقاد هایی که به این مجموعه تلویزیونی میشه، دو تا محور اصلی داره. اول بدآموزی داشتن این سریال و دوم توهین به روستایی ها و فرهنگ روستایی. در این موارد من کاملا مخالفم. کدوم بد آموزی ؟ اگه منظور کلماتی هست که مردم از این سریال یاد میگیرن و توی محاوره های روزمره به کار میبرن... این که نشد مصداق بدآموزی. مگه یادمون رفته ؟ توی برنامه 77 مهران مدیری مدام توی دوربین نگاه میکرد و میگفت "ببخشیین؟! " یا میگفت "یعنی چی اونوقت؟!"... مردم اون زمان اون تیکه کلام ها رو زیاد استفاده میکردن ولی آیا الان کسی استفاده میکنه ؟ این تیکه کلام های برره ای هم با تموم شدن سریال قطعا فراموش میشن. پس قضیه بدآموزی و اینا منتفی هست و ادبا و فضلا لطف کننه فریاد واویلا نکشند. نترسید این قند پارسی آسیب نمیبینه ! مسئله دوم اون توهین به روستایی هاست که اصلا بدون توضیح ردش میکنم ! چون واضحه که بهانه مضحکیه. ببینم اینکه بجای "بود" بگن "بید" به روستایی ها بر میخوره ؟ اینکه توی یه سریال یه وکیل پدرسوخته رو نشون بدن به وکیلا بر میخوره ؟ (سر سریال او یک فرشته بود این بساط راه افتاده بود). توی یه سریال اگه دکتره آدم بد داستان باشه پزشکا شکایت میکنن ؟ خوب اگه واقعا این ناراحتی داره... بذار ناراحت بشن. اصلا میدونی چیه، ما معمولا وقتی میخوایم یه کسی رو بکوبیم ( حالا به هر دلیلی ) ابلهانه ترین راه رو انتخاب میکنیم: برچسب زدن ! تا حالا چند نفر آدم حسابی رو دیدیم که انگ فساد اخلاقی بهشون زدن ؟ خیلی ! این قصه هم همون قصه است ! آقای داریوش کاردان میگه اینا جلف و مبتذلن. آخه داداش من ... گرتو بهتر میزنی بستان بزن ! تاحالا فکر کردید که واقعا چرا همه مردم این سریال رو دوست دارن ؟ حتی منتقد ها ؟ تا حالا فکر کردی که چرا گیرنده های ماهواره سر این سریال خاموش میشه ؟ چرا از بچه 5 ساله تا پیرزن 80 ساله با این سریال حال میکنن ؟ چرا از عامی ترین آدم ها تا فرهیخته ترینشون این برنامه رو دوست دارن ؟ فکر کنم همه اینها به خاطر هوشمندی مهران مدیری و نویسنده های این برنامه هست. ببین... برای آدم کم سواد و عامی، طنز کلامی و طنز موقعیت رو داره. آدمی هم که یه کم بیشتر درک میکنه و داستان رو میفهمه ، به نقد اجتماعی و سیاسی این سریال میخنده. میدونی چی میگم ؟ شبهای برره طنز رو در قالب و محتوا هم زمان داره. و به نظرم همین توام کردن فرم و محتوا تونسته کمک کنه که مخاطبانی از هر قشر رو برای خودش دست و پا کنه. به هر حال، حتی اگر من رو به عوام زدگی و سطحی نگری هم متهم کنید، من میگم که این برنامه رو دوست دارم. خیلی ها با من موافقن...

7 comments:

دختر آفتاب said...

سلام ممنونم از حضورتون چشم لينك وبلاگتونو مي ذارم به خاطر فضاي زيبا و مطالبي كه روش فكر مي كنيد و مي نويسيد
يا حق

صادق said...

سلام
لينك شما با نام عصرونه اضافه شد
در مورد مهران مديري به نظرم كارش درسته و كاردان تمام سابقه خوب خودش را كه با برنامه هاي راديويي بدست اورده بود با اين شبكه 3.5 به باد فنا داد
راستي اين برنامه سايكو فقط بايد روي فايرفاكس طراحي بشه؟

نورا said...

با سلام به شما برادران عزيز،خوبيد؟
به نظر من يكي از بهترين برنامه هاي طنزي كه تا حالا ساخته شده همين شبهاي برره هستش...واقعا بايد به آقاي مديري و همكارانشون خسته نباشيد گفت.....با آرزوي موفقيت و سلامتي براي شما...يا حق

حامد said...

مذخرفه !
خودش با اون سه و نیم مسخرش که مثل قرص والیوم میمونه !!
این شبهای برره از همه قبلی ها پرمحتوا تره !
همش اتفاق هایی که عینا داره تو جامعه میافته !
کاردن کچل
حسود
حصود با س مینویصن ؟
قاطی شد همه چی :))

گلادياتور said...

aghaye modiri az dostane nazdike pedarame va mibinam ke dare vase in serial che zahmati mikesheh vaghean haghesh nist enghad behesh betopan ....

man yeki harki harchi bege bararo dost daram!

in darisush kardan ham az chesham oftad! be nazare man dariush kardan salahiat nazar dadan dar morede mr modirio nadareh!

bere 3.5 sho besaze!kate kalle! :D

dar zemn linket ezafe shod .

دختر آفتاب said...

salam ping shode bodi fekr kardam up kardi :d

باران said...

سلام. از سه، چهارتا لینکهای تو در تو رسیدم اینجا. وبلاگ خوبی داری. در مورد برره هم کسانی که به موفقیتش حسادت می کنن از این حرفها می زنن. من یکی که هر جا باشم موقع پخشش باید جلوی تلویزیون باشم. در ضمن با اجازت لینکت کردم.